A hátralévő feladatok értékelését
is elvégeztük, így kialakult a második forduló végeredménye. Hogy a verseny
aktuális állását megmutassuk, közzétesszük az 1-2. forduló összesített
eredményét is. A pontverseny is megmutatja, hogy milyen erős és izgalmas
verseny zajlik, miközben a közölt anyagok is magukért beszélnek. Az is tisztán
látszik, hogy semmi sincs még lefutva, a 3. forduló eredményein múlik a
végeredmény. Ne feledjétek, hogy a 3. forduló feladatainak beadási határideje november
30., csütörtök éjfél.
Alább megosztjuk a feladatok
értékelésének fő szempontjait, és néhány megjegyzést, tanulságot.
3. Biblia-komment
Értékelés szempontjai:
- Életkornak megfelelő, adekvát igeválasztás; pontos igehely és idézet
- A bibliai szöveget értelmező, az ige eredeti értelmét, üzenetét megragadó gondolatok
- Az összefüggések felismerését, önálló keresését tükröző gondolkodás
- Nem szószerinti átvétel valahonnan, források esetleges jelölése
- Műfaj: magyarázó jegyzet, magyarázat – és nem igehirdetés vagy tanítás
- Tömör, lényegre törő, érthető, logikus megfogalmazás
- Helyes nyelvhasználat, objektív, tárgyilagos stílus
- Egységeiben jól felépített, koherens szöveg – az igeszakasz szövegösszefüggésébe kapcsolódva
Megjegyzés:
Sok lényegre törő, tárgyilagos,
jól felépített magyarázó jegyzettel találkoztunk, és meglepően érett, önálló
gondolkodásra valló, mégis igehű magyarázatokkal. Néhol hiányoltuk az alaposabb
utánajárást és az igehely pontosabb megadását. Egy esetben pedig egy
igehirdetés részletének átvételéről volt szó, amit nem tekintettünk önálló
megoldásnak.
5. Zsoltárok
Értékelés szempontjai:
Zenés-énekes feldolgozás:
- Tiszta, szép éneklés
- Ötletes, hangulatos kíséret
- Előadásmód frissessége, elevensége
- Zenei-előadásmódbeli-képi összhang
- Zenei, előadásmódbeli, megjelenítésbeli többlet
Új énekszöveg:
- Dalszerű, énekelhető szöveg (kötött dalforma vagy ritmikus szabad vers)
- Szöveg és dallam összhangja
- Zsoltár eredeti üzenetének visszaadása
- A mai ember számára is érvényes üzenet
- Költői eszközök kreatív használata
- Szövegkompozíció, költői többlet
Megjegyzés:
A 68. zsoltár énekében ott feszül
a hugenották harci zsoltára éppúgy, mint a magállapodott gyülekezeti éneklés
hagyománya. Előbbit feszes, ritmikus, dinamikus előadásmóddal, illetve képszerkesztéssel
lehet visszaadni, utóbbira inkább egy vontatottabb, nehézkesebb előadásmód a jellemző.
Ez a felvételeken is tükröződött, és mi az éneklés tisztasága mellett az
előadásmódra és képszerkesztésre is figyeltünk.
Az új énekszöveg esetében az
eredeti, illetve a választott énekdallam a formájával megkötöző vagy szárnyakat
adó is lehet. A megoldások többségénél érzékelhető a formakövetés igénye, hol
több, hol kevesebb sikerrel. De
szabad versként ható, a zsoltárköltészet eredeti formáját tükröző vers is
született, ami nem kisebb értékű. A zsoltár eredeti üzenete minden megoldásban felfedezhető, a kérdés inkább
az volt, hogy ez mennyiben találkozik a dallammal, versformával.
6. ReformAkaMédia
Értékelés szempontjai:
Rádió- vagy video-üzenet:
- Életkornak megfelelő, adekvát és életszerű témaválasztás
- Önálló problémafelvetés, problémalátás és megfogalmazás (nem sematikusan átvett gondolatok!)
- Bibliára támaszkodó, igei gondolatok megjelenése
- Egyszerű, érthető, közvetlen nyelven megfogalmazott gondolatok
- Életszerű, őszinte, a beszélgetés, az élőbeszéd spontaneitása
- Lényegre törő, problémacentrikus, nem mellébeszélő nyelv, figyelmet megragadó stílus, koherens, összefüggő szöveg
- Összhatás, benyomás a beszélgetés egészéről – a felvétel ad-e valamilyen többletet
Adventi képüzenet:
- Az üzenet időszerűsége, életszerűsége és érvényessége (vagy csak általános séma)
- Bibliára támaszkodó, igei üzenet
- Verbális üzenet: tömör, lényegi, találóan megfogalmazott
- Képi üzenet: képnyelven is megszólal-e, illetve teljes értékű-e az üzenet
- Kép és szöveg összhangja, kapcsolódása
- Képi minőség, igényes képválasztás, tipográfia, grafika
- Képi ötlet: Valami, amit csak képpel lehet elmondani, ami a képüzenetet indokolja
Megjegyzés:
Két rádió-, illetve videofelvétel
született, ami mutatja a feladat nehézségeit, ugyanakkor a vállalkozók
bátorságát, kezdeményezőkészségét. A rádióüzenet érvényes problémafelvetése és
gondolatai jól szerkesztett formában kerültek feldolgozásra. A hatást a
felvétel művi, beállított kommunikációja, a párbeszéd felolvasása gyengíti. A
videofelvétel megnyerően spontán és őszinte beszélgetés a hit kérdéseiről, ahol
inkább a szerkesztettség és a technikai feltételek hiányosak.
Legtöbben a képüzenetet
választottátok, ami technikailag könnyebben kivitelezhető, a hatás
szempontjából viszont nem könnyebb feladat. A hagyományos grafikai és festői
technikák mellett a manuális és digitális képi montázs, az íráskép alakítása is
szerepet kapott. Fontosnak tartottuk, hogy ahol a kép és írott szöveg is
megjelenik, ott a kettő dialógusa, összhangja érvényesül, vagy az egyik csak
alárendelt szerepet kap. A hagyományos, képeslapokat idéző megoldásoknál jobban
értékeltük az eredeti gondolatokat és megoldásokat. Legjobban tetszett az a „mém”-sorozat,
amely képek és mondatüzenetek csattanós összhangját alkotta meg.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése